Japanilaiset autot kestävät Pohjolassa

Ruotsin katsastusraportti paljasti jälleen autojen suuret laatuerot

Ruotsin katsastuslaitos, Bilprovningen, julkaisee vuosittain laajan katsastusraportin, joka pistää automallit paremmuusjärjestykseen ja selvittää kunkin mallin tyypilliset vikakohteet eli heikot kohdat, jotka on hyvä tietää esimerkiksi käytettyä autoa ostettaessa.

Internetistä löytyvä katsastustilasto on jaettu kahteen ikäryhmään, kolme ja kahdeksan vuotta vanhoihin henkilöautoihin. Tulokset on esitetty kokoluokittain.

Tässä tuloslistassa autojen jaottelu on säilytetty alkuperäisessä muodossa. Suomessa muutamat automallit luokitellaan toisiin kokoluokkiin kuin tässä ruotsalaisessa jaottelussa.

Uusin tilasto on koottu vuoden 2005 katsastustapahtumista, joita on lähes neljä miljoonaa.

Henkilöautojen osuus katsastetuista oli 82 prosenttia. Viime vuonna Bilprovningen katsasti lähes 3,2 miljoonaa henkilöautoa, joista reilut puolet (52 prosenttia) hyväksyttiin ilman huomautuksia, 17 prosenttia sai huomautuksen ilman jälkitarkastusvaatimusta.

Keskimäärin 31 prosenttia tarkastetuista hylättiin ja määrättiin korjauksen jälkeen uusintakatsastukseen. Lähes 10 000 henkilöautoa (0,2 prosenttia) määrättiin ajokieltoon. Hylkäysten ja huomautusten osuudet vähenivät yhdellä prosentilla edellisestä vuodesta, mikä selittyy Ruotsin autokannan uudistumisella ja paranemisella.

Tuloslistassa mainitaankunkin mallin ja vuosimallin ajosuorite eli mittarilukema, mikä vaihtelee suuresti auton koon ja käyttövoiman mukaan.

Isoilla autoilla ja dieseleillä ajetaan huomattavasti enemmän kuin pikkuautoilla. Monilla kahdeksanvuotiailla keskiluokan ja ison luokan dieseleillä on mittarissaan jo 200 000 – 350 000 kilometriä, kun vastaavan ikäisen bensiinikäyttöisen pikkuauton mittarilukema on vain 100 000 – 120 000 kilometriä. Ei siis ihme, että monet dieselmallit hylätään keskimääräistä useammin.