Kuten saksalaiset

Kuten saksalaisetkatsastustilastot, niin myös ruotsalainen katsastusraportti paljastaa ällistyttävän suuria eroja eri automallien laadussa. Ohjauslaitteiden viat ovat yksi suurimmista ongelmista. Viime vuonna 122 000 henkilöautoa hylättiin ohjauslaitteiden nivelten liiallisen kulumisen vuoksi. Joissakin malleissa nivelet vaativat korjausta jo kolmen vuoden ajon jälkeen.

Katsastuksessa ilmenneiden ohjauslaitteiden kulumisvaurioiden korjausten arvioidaan maksavan yhteensä 200 miljonaa Ruotsin kruunua vuodessa.

Tuloksissa on runsaasti yhdenmukaisuuksia saksalaisten tilastojen kanssa. Japanilaiset merkit napsivat hyviä sijoituksia monessa luokassa, etenkin kahdeksanvuotiaiden ryhmässä.

Myös bensiinikäyttöiset pohjoismaiset automallit sijoittuvat hyvin isojen autojen luokassa.

Kolmivuotiaiden pikkuautojen kärjestä löytyvät korealainen Hyundai Getz ja espanjalainen Seat Arosa ennen kolmanneksi sijoittunut Toyota Yarisia. Peränpitäjiksi jäivät Škoda Felicia, Mini Cooper ja Suzuki Wagon R+.

Japanilaiskolmikko, Toyota Starlet, Mitsubishi Lancer ja Mitsubishi Colt ovat kahdeksanvuotiaiden pikkuautojen varmimmat. Sen sijaan Renault Twingo, Škoda Felicia farmari diesel ja Renault 19 hylättiin useimmin.

Japanilaiskolmikko on vallannut myös kolme vuotta vanhojen keskiluokan autojen kärkitilat. Honda HR-V, Mazda 6 farmari ja Toyota Corolla Verso ovat huipulla. Neljänneksi sijoittui Volkswagenin tekniikkaan perustuva iso Škoda Superb, joka on merkittävästi varmempi kuin aikaisempaan Škoda-tekniikkaan perustuva Škoda Felicia.

Kolmivuotiaiden keskiluokan autojen autojen häntäpäästä löytyvät Renault Laguna kahden korimallin voimin sekä Opel Zafira tila-auto.