Suomessa maksettava ajoneuvon käyttövero

Kun ajoneuvo otetaan käyttöön virallisesti, siitä maksetaan käyttöveroa. Käyttövero määräytyy sen mukaan onko kyseessä diesel- vai bensiinimoottorilla varustettu ajoneuvo. Siihen vaikuttaa myös auton ikä ja valmistajan ilmoittamat CO2-päästöt. Jos näitä tietoja ei ole rekisterissä, verotus perustuu auton käyttömassaan. Käyttömassaan se perustuu myös silloin, kun auto on otettu käyttöön ennen vuotta 2001 ja painaa alle 2500 kiloa. Jos auto on otettu käyttöön vuoden 2002 jälkeen, verotetaan sitä CO2-päästöjen perusteella oli se minkä painoinen tahansa (Paitsi, jos näitä tietoja ei ollut saatavilla).

Ajoneuvoveron voi maksaa kerran vuodessa tai neljässä erässä. Erässä maksettaessa mukaan tulee pieni korko ja kokonaissumma on kertamaksua enemmän. Mikäli ajoneuvovero on maksamatta, auto on ajokiellossa niin kauan, että vero maksetaan.

Bensiinikäyttöisistä henkilöautoista maksetaan perusveroa. Dieselkäyttöisistä henkilöautoista puolestaan perusveroa sekä käyttövoimaveroa. Toisin sanoen kaikki muut ajoneuvot kuin bensiinikäyttöiset ajoneuvot kuuluvat käyttövoimaveron piiriin.

Ajoneuvoveroon tulee pieni korotus vuodesta 2017 alkaen. Se nousee kaikilta veronalaisilta autoilta 34438167576_5d108050946,50 euroa.

Dieselkäyttöiset autot maksavat siis tämän perusveronlisäksi käyttövoimaveroa, joka on suuruudeltaan 5,5 senttiä jokaiselta alkavalta 100 kilogrammalta auton painosta.

Verotusta on kritisoitu Suomessa siitä, että autoveroa maksetaan jo autoa ostaessa sekä sitä käytettäessä. Toisaalta taas tämä mahdollistaa ilmaiset tiet eikä Suomessa tarvitse maksaa erillisiä tienkäyttömaksuja tai tietulleja ylitettäessä esimerkiksi kuntia tai läänejä. Toisin kuin Saksassa ja Yhdysvalloissa osavaltio ja kaupunkikohtaisia tietulleja on paljon. Verorahoilla maksetaan myös teiden kunnossapidosta, joka on vuodenaikojen vuoksi kuluerä sekin.

Kuitenkin autojen huikeat hinnat, juuri osalta verotuksen takia, vaikuttavat siihen, että Suomessa on suhteellisen vanha autokanta verrattuna yleiseen elintasoon. Muissa länsimaissa voi helposti katukuvasta havaita, että autot ovat järjestäen paljon uudempia kuin mitä Suomen katukuvassa näkyy. Lähi-Idän maissa puolestaan veroja ei peritä laisinkaan autoilusta ja polttoaineen hinnat ovat äärimmäisen edullisia verraten muihin maihin. Siellä tuotetaan paljon öljyä ja mailla on näin ollen etulyöntiasema polttoainemarkkinoilla. Esimerkiksi tästä tunnettuja maita ovat Kuwait ja Arabi Emiraatit. Bensatankin hinta on noin yksi kuudesosa Suomen hintoihin nähden.