Uuden auton ostaminen

Autoa ostaessa tärkeintä on etsiä rauhassa juuri omiin tarpeisiin sopiva auto. Joskus paras ratkaisu on ostaa täysin käyttämätön tuliterä ajoneuvo.

Uusien autojen hinnat vaihtelevat valtavasti merkistä riippuen. Valitettavasti automaailmassa pätevä nyrkkisääntö on, että mitä kalliimpi auto, sitä laadukkaampi ja pitkäikäisempi se todennäköisesti on.

Jos kuitenkin omat tarpeet käsittävät lähinnä kaupunkiajelua työpaikan, ruokakaupan ja omankodin välillä, ei auton ominaisuudet tarvitse olla kovin korkeat. Alle kahdenkymmenen tuhannen euron autolla pärjää mainiosti ja vaihtoehtoja löytyy paljon kaksiovisista aina neliovisiin autoihin eri kokoluokissa. Uudet autot ovat ekologisempia ja, jos haluaa vähäpäästöisen ja vähän polttoainetta kuluttavan auton, sellaisen löytää helposti uusista autoista. Uusi auto on siis yleensä käytössä halvempi pitää. Huoltovälit ovat pidempiä, vikoja on vähemmän ja vähäpäästöisyyden vuoksi autoverotus on alhaisempi kuin vanhoissa autoissa. Autonikä määrittää myös auton katsastustahdin. Uusissa autoissa tulee usein myös mukana useamman vuoden huoltotakuu, mikä antaa omiltaan turvaa auton käyttöön. Niissä tulaudi-a5-884245_960_720ee kuitenkin muistaa, että takuu kattaa huollettavia vikoja varsin rajallisesti ja on usein selvitystyön alla ennen kuin vikaa korjataan. Tämä saattaa aiheuttaa kuluttajassa harmaita hiuksia. Isompi kertainvestointi uuteen autoon tuo siis vuosiksi hieman vähemmän juoksevia kuluja ja toivottavasti vähemmän ikäviä yllätyksiä. Täysin uuden auton ostaminen ei kuitenkaan oli se todellisuudessa halvin vaihtoehto, johtuen siitä, että ostaja joutuu usein ottamaan maksusitoumuksen tai muuta lainaa auton hankintaan. Lainan koron maksu tekee uudesta autosta kalliimman vaihtoehdon kuin muutaman vuoden vanha auto. Auton arvokaan ei käytössä nouse vaan päin vastoin tulee luonnollisesti laskemaan. Vain ns. keräilyharvinaisuudet kasvattavat arvoaan.

Vaikka hyviä autoja löytyy ns. keskihintaisista autoista, ovat Suomessa autot suhteessa kalliimpia kuin monessa muussa Euroopan maassa kuten Ruotsissa ja Saksassa, joissa molemmissa valmistetaan suosittuja ns. käyttöautoja. Niinpä moni päätyy hakemaan auton toisesta maasta itse sen sijaan, että tilaisi sen tai ostaisi sen liikkeestä Suomesta. Vaikka tuontiautoista maksetaankin tullissa autovero ja mahdollisesti arvonlisävero sekä tullimaksuja saattaa se silti jossain tapauksissa jäädä edullisemmaksi vaihtoehdoksi. Joskus myös juuri kyseessä oleva malli ei välttämättä ole vielä saapunut Suomen markkinoille.